12 November 2009

Biar Kita Pertahankan Profesionalisme Kita

Jika ada masalah, pendidikan menjadi tudingan pertama masyarakat mengenai kualiti insan yang lahir. Justeru, pendidik yang menjalankan tugas selalunya senang untuk dibelasah dari segenap penjuru. Kita sebagai guru kadang-kadang sudah lali dengan sikap segelintir masyarakat yang menganggap guru sahajalah yang bertanggungjawab mengenai apa sahaja yang berlaku ke atas anak didik mereka.

Memang dari suatu segi ada benarnya, namun jika segelintir masyarakat ini hanya tahu menyalahkan guru jika apa-apa berlaku itu yang menjadi masalah. Dengan bebanan guru yang ada, ia hanya dikatakan sebagai tugas namun tidak melihat realiti serta suasana bebanan yang ditanggung oleh guru. Sebagai pendidik, kita pernah mengalami pelbagai masalah dengan pihak keluarga yang kadang-kadang datang tanpa ada siasatan dan adab kemudian datang sekolah kemudian marah-marah.

Bagi mereka, mereka rasa mereka betul sehingga apa sahaja percakapan dan alasan kita hanya mahu mengelakkan diri. Sebenarnya mungkin sesetengah kes kita mahu mengelakkan diri, namun sebagai pendidik ramai yang bertanggungjawab atas apa yang berlaku. Begitupun, masyarakat masih kurang nampak komitmen dan kesungguhan guru yang tinggi.

Daripada: Guru Malaysia

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template