23 November 2009

Guru Juga Yang Kena Hadapi Risiko

Peristiwa Kuala Dipang memberikan kesan mendalam kepada guru yang mengalaminya. Begitulah risiko yang perlu dihadapi oleh seorang guru. Program apa sahaja yang mahu dijalankan semuanya dipertanggungjawabkan kepada guru. Silap langkah guru yang kena. Oleh itu, guru sentiasa memikirkan cara yang terbaik dalam melaksanakan tugasnya. Siapa tahu kesusahan yang dialami oleh guru namun tanggungjawab tetap tanggungjawab.


Masyarakat luar hanya cuba mencari kesalahan khususnya hal prosedur yang kurang diendahkan. Namun, tahukah orang di luar yang kadang-kadang arahan atau apa sahaja program yang dipetanggungjawabkan selalunya last minute. Justeru guru yang bertangggungjawab tidak mempunyai masa yang cukup melainkan melaksanakan arahan dengan secepat mungkin. Memang ada takwim yang disusun namun kadang-kadang semuanya bersifat tentatif serta tidak pasti. Jadi dengan kekalutan dan kesusahan yang dihadapi guru tetap menjalankan tugasnya seperti diarahkan. Memang surat kebenaran waris adalah kepastian yang mengandungi yang pihak sekolah tidak bertanggungjawab terhadap apa hal yang terjadi kepada peserta, seharusnya perkara ini perlu dikaji semula supaya penafian ini tidak berat sebelah sehingga mengundang kemarahan waris.

Mungkin sudah tiba masanya, ada kajian yang perlu dibuat supaya mengurangkan risiko guru disalahkan jika ada perkara atau masalah khususnya di tapak perkhemahan.

Daripada: Guru Malaysia

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template