05 November 2009

Hati yang tenang tanda kebahagiaan hidup

"BELAJARLAH MENGHARGAI DIRI DENGAN CARA KITA SENDIRI. TERIMALAH DIRI KITA SEADANYA".

Setiap makhluk yang hidup di dunia ini mengimpikan sebuah kehidupan yang tenteram dan sejahtera. Pastinya, tiada seorang pun yang mahu hidup gelisah, fikiran berserabut dan dirundung pelbagai masalah. Namun hakikatnya, kehidupan yang kita lalui ini penuh dengan dugaan.
Pelbagai peristiwa mencorakkan sejarah kehidupan kita. Susah dan senang silih berganti setiap hari. Dalam menempuhi pelbagai rintangan dan halangan hidup ini, sebagai umat Islam kita sangat bertuah kerana Islam sentiasa membimbing dan menunjukkan kepada umatnya jalan selamat yang dapat membantu menyelesaikan permasalahan yang dihadapi. Terpulanglah kepada diri kita sendiri sama ada mahu mengikut jalan yang telah ditunjukkan atau sebaliknya.
Sekiranya kita mencari ketenangan hati dengan cara yang dianjurkan Islam kita akan mencapai kesejahteraan hidup. Jangan kita memilih jalan yang dilarang dan diharamkan oleh syariat seperti mengambil dadah, minum arak dan sebagainya. Langkah yang sedemikian sebenarnya tidak pernah menjanjikan ketenangan hakiki malahan menjadikan fikiran kita semakin berserabut dan kalut. Jika kita memilih jalan yang salah seolah-olah kita sengaja mencari padah bukan sahaja terhadap diri sendiri tetapi juga kepada keluarga dan masyarakat.
Menerima hakikat bahawa hidup ini adalah suatu perjalanan yang penuh berliku, menuntut kita memiliki hati yang tenang dan tenteram untuk mengharunginya. Ketenangan hati bagi seseorang manusia adalah anugerah Allah yang sangat berni-lai. la merupakan modal permulaan yang besar ke arah mencapai hidup yang bahagia dan sejahtera. Ketenangan hati bukannya sesuatu yang datang secara semulajadi. Sebaliknya ia menuntut suatu usaha yang bersungguh-sungguh dan berterusan.

Islam telah mengajar kepada umatnya suatu cara yang paling mudah dan ringkas untuk mendapatkan ketenangan hati ialah dengan berdoa dan sentiasa mengingati Allah sebagaimana firman-Nya yang ber-maksud: "Ingatlah dengan mengingati Al-lahlah hati menjadi tenteram." - al-Ra'd : 23 Sebagai hamba-Nya adalah menjadi kewajipan untuk mengingati Dia di sepanjang jalan kehidupan kita agar sentiasa ditunjukkan jalan yang benar dan terhindar dari perkara-perkara yang tidak sihat dan merosakkan.
Selain itu, Islam juga menganjurkan umatnya mencari ketenangan hati dengan cara beriktikaf iaitu berhenti (diam) di dalam masjid dengan niat dan cara yang tertentu untuk beribadat kepada Allah. Beriktikaf mempunyai hikmah dan ganjaran yang besar di dalam mencari ketenangan hati dan mendekatkan diri kepada Allah. Justeru ia menjadi amalan Rasulullah S.A.W khususnya di sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan. Imam Ahmad b. Hanbal meriwayatkan di dalam sebuah hadis ; Daripada Aisyah Radiallahuanha beliau berkata, "Bahawasanya Nabi Muhammad S.A.W heriktikaf pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan, sehinggalah baginda wafat kemudiaw para isteri Baginda meneruskan amalan beriktikaf selepas kewafatannya." Semasa beriktikaf terdapat amalan-amalan yang sangat baik untuk dilakukan iaitu sembahyang, berzikir, bertahlil, bertahmid, bertasbih, berdoa dan membaca al-Quran. Cara-cara ini juga amat baik dijadikan amalan seharian kerana ia dapat melatih jiwa dan fikiran kita sentiasa mengingati Allah S.W.T Bersyukurlah dengan segala nikmat yang kita perolehi. Dengan bersyukur, kita akan sentiasa insaf dan sedar bahawa segala nikmat yang kita kecapi adalah datangnya dari Allah. Justeru, dapat mengelakkan diri kita dari menjadi takbur dan bongkak dengan apa yang kita perolehi. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud, "Sesungguhnya jika kamu 'bersyukur, pasti Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatKu) maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih." (Surah Ibrahim: 7)
Carilah ketenangan hati dengan amalan-amalan sunat umpamanya berpuasa dan solat-solat sunat. Biasakan diri dengan puasa-puasa sunat pada hari Isnin dan Khamis. Dengan berpuasa, emosi akan mudah dikawal. Selain berpuasa sunat, solat-solat sunat juga memberikan ketenangan hati seperti solat sunat 'Tahajud', solat sunat 'tasbih, dan solat sunat 'Dhuha'.

BERFIKIRAN POSITIF.
Hidup ini tidak sendasa ceria dan bahagia. Adakalanya duka dan hiba menyelubungi kita kerana pelbagai masalah dan musibah yang melanda. Hadapilah setiap permasalahan dengan fikiran yang positif dan berbaik sangka bahawa setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang sangat bernilai untuk kita. Pasti hati kita menjadi tenang dan terhindar dari salah sangka dan fitnah yang boleh memporak perandakan hidup kita.
Jadilah orang yang pemaaf dan ffludah meminta maaf jika menyedari kita telah melakukan kesilapan. Sikap bermaaf-maafan menjadikan diri kita sentiasa tenang kerana ia menghapuskan perasaan dendam yang boleh mendatangkan akibat yang buruk jika tidak dapat dikawal. Bermaaf-maafanlah tan-pa menunggu masa yang tertentu kerana sebagai manusia biasa sudah pasti kita tidak pernah terlepas dari melakukan kesalahan dan kesilapan.

Lazimilah kehidupan seharian kita dengan bersilaturrahim. Sayangi dan hormatilahlah orang-orang yang berada di sekeliling kita tanpa mengira darjat dan pangkat. Bersilaturrahimlah dengan jiran tetangga, sahabat handai dan sebagainya. Jadikan diri kita seorang yang mudah didekati oleh orang lain. Perbaiki cara kita bersosial dan berkawanlah dengan ramai orang. Kawan yang baik yang boleh menceriakan hidup kita semasa kita dalam kebuntuan.
Luahkan apa yang mengganggu pemikiran kita dengan cara menulis dan berbincang dengan orang yang kita percayai. Dengan menulis umpamanya di-ari, cerpen, puisi dan artikel, kita dapat menyalurkan keresahan, kesedihan, kekecewaan dan segala perasaan yang memberikan tekanan kepada kita mengikut cara kita sendiri.Jika kita tidak mahu menulis, kita boleh bercerita kepada orang yang kita percayai bahawa beliau boleh mendengar dan menyimpan segala apa yang kita luahkan. Dengan kedua-dua cara ini sebenamya kita berkongsi perasaan dan secara tidak langsung akan dapat melapangkan pemikiran kita dan hati akan semakin tenang.
Belajarlah menghargai diri dengan cara kita sendiri. Terimalah diri kita seadanya. Apabila kita mencapai sesuatu kejayaaan, walaupun kecil, berikan ganjaran untuk diri sendiri. Umpamanya kita telah berjaya menyiapkan sesuatu tugasan, hadiahkan untuk diri kita sesuatu yang kita sukai seperti makan di restoran yang kita gemari dan sebagainya. Selain itu, sentiasalah memotivasikan diri dengan kata-kata yang boleh menguatkan semangat hidup. Contohnya katakan kepada diri sendiri, "Yakinlah saya boleh, saya pasti boleh!"
Bersikap 'Asertif iaitu berani untuk berkata tidak, jika kita merasakan tidak mampu untuk melakukan sesuatu apabila diminta untuk melakukannya. Jika kita menerima sesuatu tanggung-jawab yang kita pasti tidak dapat melakukannya, sebenarnya kita cuba menggalas beban yang hanya akan memberatkan fikiran dan diri kita sendiri. Bebaskan diri untuk berkata apa yang kita ingini kerana ia akan mengelakkan diri kita dari perasaan tertekan.
Makan makanan yang halal, baik dan berzat. Sentiasa peka dengan apa
yang kita makan terutamanya makanan segera dan yang telah diproses. Pastikan kandungannya halal. Makanan yang halal dan berzat amat penting untuk . ketenangan hati dan menjamin tubuh badan yang sihat.
Bersenam secara teratur, rehat secukupnya. Ingatlah, "Badan Sihat, Otak Cergas". Gunakan peluang hari minggu untuk bersenam. Tidurlah secukupnya kerana rehat yang paling baik ialah tidur yang cukup.
Itulah di antara cara-cara yang baik untuk mewujudkan ketenangan hati. Semoga kita dapat menempuhi kehidupan yang penuh cabaran ini dengan tabah dan sentiasa di bawah bimbingan serta rahmat dari Ilahi. Hadapilah hidup ini tenang dan senyuman.

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template