13 November 2009

Mahu Jadi Guru

Jika mahu atau berminat menjadi guru, kita bukan sahaja perlu bersedia untuk mengajar. Bahkah kita perlu bersedia bekerja secara multi tasking. Berkawad, berenang, berkayak atau apa sahaja orang lain boleh buat, kita semua kena pandai buat. Itu perkara biasa, jika di dalam temuduga, kita semua mengaku boleh buat itu dan ini. Masuk IPGM atau Fakulti Pendidikan perlu buktikan yang kita kota apa yang di kata.

Menjadi guru perlu bersedia untuk bekerja secara sistematik, perlu peka dengan arahan pihak atasan dan mempunyai inisiatif sendiri. Kerja lain pun begitu, namun perlu faham kerana guru di Malaysia tiada pembantu mahupun kerani yang menolong kita. Jika ada pun, itu cuma ehsan kerani pejabat sebab mereka bukan kerani cikgu. Oleh sebab itu, jika mahu membuat tuntutan perjalanan perlu simpan dan lekatkan semua resit-resit, sebab bila sampai ke meja kerani jika tidak lengkap, tiada siapa yang peduli semua resit-resit masuk tong sampah.

Dalam perguruan, banyak perkara datang secara last minute. Orang beritahu, baharu surat sampai. Lebih tragis lagi, masuk sahaja sekolah tiba-tiba sampai surat untuk mesyuarat bentang itu dan ini padahal data satu pun kita tiada. Jangan main-main dengan hal begini, ada juga guru siap beg belakang boot kereta, sebagai persediaan jika ada short notice kursus atau perkara lain.

Melainkan jika ada di antara guru yang mempunyai suami atau isteri yang diistilahkan sebagai somebody dalam kementerian, kebarangkalian untuk tidak menghiraukan arahan mungkin tinggi. Ini semua bukan perkara negatif, tetapi jika kita semua mahu menjadi guru. Jika ditanya pada guru yang mempunyai pelbagai personaliti sama ada positif atau negatif, jawapan kepuasan dalam mendidik adalah melihat anak murid kita berjaya...itu yang sebenarnya. Bagaimana ada berani untuk mahu jadi cikgu.

Daripada -guru Malaysia

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template