10 November 2009

Sekolah Tempat Lambakan Program

Seringkali jika ada perdebatan mengenai isu sosial mahupun isu apa sahaja. Generasi muda perlu dipupuk dengan nilai-nilai murni dan positif supaya modal insan yang efektif dapat dibentuk. Jadi, mudah sekali mana-mana pihak terutama orang politik seringkali cakap "Kita perlulah mendidik generasi muda dengan itu dan ini....bla..bla..bla..jadi hendaklah kita mulakan sebarang program sejak bangku sekolah...bla...bla..bla serta diharapkan kementerian dapat berbuat sesuatu...bla..bla.. guru juga perlu menyemai sikap....bla..bla..bla oleh itu dicadangkan kelab itu dan ini dilancarkan di sekolah."

Begitulah klise yang terjadi oleh mulut orang politik, tidak semena-mena sekolah tempat lambak kelab itu dan ini, program itu dan ini, persatuan itu dan ini sehingga sampai ke satu tahap yang mana satu pihak sekolah terutama guru perlu pentingkan. KPI sekarang menuntut guru-guru lebih kompeten dalam penyampaian P & P yang menghasilkan peljar banyak A berbanding pelajar yang kenal potensi diri. Jadi senang dikatakan, kewujudan sebarang kelab yang entah apa-apa tidak memberikan impak yang positif jika diikut dengan cakap-cakap politik. Kelab pelancongan, kelab jenayah dan sebagainya susah untuk ditentukan mana yang lebih utama.

Adalah baik hadkan atau kaji semula mana yang baik dan cukup bermanfaat untuk murid dan pelajar. Jika tidak belajar tidak kemana, kelab terbarai tidak yang menghidupkannya.

Daripada: Guru Malaysia

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template