27 December 2009

garis panduan bayaran PIBG

Majlis Permuafa:katan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) mahu Kementerian Pelajaran menetapkan garis panduan bagi sumbangan ibu bapa pada PIBG bagi mengelak ibu bapa terbeban dengan jumlah kutipan yang tidak seragam oleh pihak sekolah.

Presidennya, Profesor Madya Ali Hassan berkata, PIBGN menyambut baik usaha kementerian menyeragamkan bayaran tambahan bermula sesi persekolahan tahun hadapan namun timbul beberapa persoalan yang perlu diberi perhatian.

“Ianya perlu ditetapkan oleh kementerian bagi sekolah rendah dan menengah dengan sekurang-kurangnya mempunyai had minimum dan maksimum agar tidak membebankan ibu bapa,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Rabu lalu, Kementerian Pelajaran mengumumkan bayaran untuk sesi persekolahan baru yang akan bermula pada 3 dan 4 Januari depan ditetapkan RM24.50 bagi setiap murid sekolah rendah dan RM33.50 murid sekolah menengah di seluruh negara.

Kadar bayaran tambahan itu diseragamkan untuk semua pelajar sekolah rendah dan menengah mulai tahun depan, berbanding pakej pembayaran A, B dan C yang berdasarkan jenis pekerjaan ibu bapa sebelum ini.

Kementerian juga memberi persetujuan kepada pihak sekolah serta PIBG menetapkan jumlah sumbangan ibu bapa berdasarkan keperluan aktiviti murid di sekolah masing-masing dengan mengambil kira latar belakang ekonomi ibu bapa mereka.

Ali berkata, bayaran baru yang ditetapkan perlu dibayar pada awal sesi persekolahan dibuka nanti bertentangan dengan arahan kementerian sebelumnya yang menetapkan bayaran pada bulan Jun.

“Jika tahun lalu bayaran pada bulan Jun, tetapi sekarang perlu dibayar pada Januari. Ini membuatkan ibu bapa keliru dengan dasar yang tidak konsisten,” katanya.

Beliau juga keliru mengenai sama ada kementerian masih meneruskan peruntukan RM8 seorang kepada murid sekolah rendah dan RM10 kepada pelajar sekolah menengah sebagai penambahan kegiatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) menerusi aktiviti sekolah.

“Buat masa ini, saya masih tidak pasti sama ada ia masih diteruskan atau tidak. Sekurang-kurangnya, peruntukan itu dapat membantu PIBG mengadakan pelbagai aktiviti,” katanya.

Dipetik daripada: Sinar Harian

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template