22 December 2009

Kuasa Pengguna - Antara Kesedaran Dan Kesanggupan Bersuara

Ali, bukan nama sebenar, menjadi pelanggan tetap di sebuah pasar raya di sini, walaupun dia sedar harga barang di pasar raya itu lebih mahal daripada kedai lain.

"Tak apalah mahal sikit, asalkan saya selesa membeli belah di sini," itu alasan yang beliau berikan bila ditanya kenapa tidak ke tempat lain atau adukan saja kepada pihak berkuasa mengenai harga barang di pasar raya itu.

Muthu pula enggan menemani isterinya untuk memulangkan semula blaus mahal yang dibeli isterinya, tetapi mengecut kainnya walau baru sekali cuci, kerana beliau menganggap tiada apa yang mereka boleh lakukan.

Dua kes ini lazim didengar dalam kalangan pembeli di negara ini, yang tidak menyedari mereka boleh berbuat sesuatu untuk menuntut hak mereka dan juga tidak sanggup bersuara.

Walaupun ramai yang tidak mengendahkan perkara ini, ada juga yang berani bersuara. Contohnya seorang pengguna telah ke Tribunal Tuntutan Pengguna, mengadu mengenai kualiti cat yang dibekalkan kontraktornya, tidak sama dengan jenama terkenal yang dijanjikan.

TRIBUNAL TUNTUTAN PENGGUNA UNTUK SEMUA

Aduan pengguna itu didengari di Tribunal, di bawah Kementerian Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), tidak sampai sebulan selepas kes difailkan, dan kosnya hanya RM5 ketika itu.

Semasa pendengaran, pengadu berdepan dengan pembekal khidmat dan barangan, yang didakwa menyeleweng daripada perjanjian asal, tanpa perlu mendapatkan khidmat pihak ketiga mahupun seorang peguam.

"Saya amat berpuas hati, wang saya dikembalikan dan saya uar-uarkan kepada kawan-kawan tentang perlunya kita menegakkan hak sebagai pengguna yang bertanggungjawab.

"Wang kita bukannya senang dicari. Saya pasti kontraktor itu telah mempelajari satu pengajaran yang turut akan memanfaatkan pengguna lain di masa akan datang," jelas pengguna itu.

Tribunal itu memberikan pengguna satu kaedah yang sangat mudah lagi murah untuk menuntut hak mereka dengan membawa transaksi yang tidak mereka senangi ke muka pengadilan.

Saban hari, pengguna perlukan khidmat pembekal untuk memenuhi kehendak cita rasa masing-masing, dan perlu akur membayar fi serta kos yang dikenakan.

Pengguna perlu ingat, periksalah terlebih dahulu produk yang mereka beli itu. Timbangkan sejauh mana barang itu menepati diskripsi awalnya dan juga, ketahanannya berfungsi untuk satu jangka waktu yang berpatutan.

KUASA PENGGUNA TENTUKAN PASARAN

Tema hari pengguna KPDNKK untuk tahun 2009 ialah "1Pengguna 1Suara" - kuasa pada pengguna menjadi penentu setakat mana sesuatu produk dan perkhidmatan itu berjaya di pasaran.

Pengguna disarankan supaya bersatu untuk menuntut hak mereka supaya tindakan yang setimpal dapat diambil terhadap sebarang kejadian yang mendatangkan kesan kepada dunia kepenggunaan.

Bagi Aziah Mohd Yusoff, seorang pengguna yang peka akan haknya dan sanggup bersuara, beliau hanya membeli barang yang disukai dan perkhidmatan yang memenuhi kehendaknya.

"Kalau barangan itu mahupun servis yang ditawarkan tidak menepati cita rasa dan kehendak saya, saya tak belilah," komennya bila diajukan soalan tentang pengguna dan harapan mereka.

Tambah Aziah, "semua yang ada di sekeliling kita, dikawal dan dipengaruhi kuasa wang ringgit. Kalau ada kempen pun ia perlukan rangkaian kesinambungan yang jitu supaya ia terus diingati pengguna dan peniaga tidak ambil kesempatan dengan sewenang-wenangnya."

Aziah berkata pengguna harus ingat persaingan menjadikan keadaan lebih sukar untuk pengeluar produk mahupun pembekal perkhidmatan menjadi monopoli tunggal di dalam industri yang berkaitan.

Adakalanya, fi yang dikenakan jururunding turut terpaksa dikurangkan untuk berjaya di dalam persaingan mendapatkan pelanggan serta untuk menampung pendapatan syarikat masing-masing.

Oleh itu bagi 1Pengguna 1Suara, semua pengguna perlu sedar akan hak mereka untuk lantang bersuara sekiranya sesuatu yang tidak dijangka berlaku seperti barangan mereka rosak atau pecah bila dibuka bungkusannya , makanan yang mereka beli basi ataupun tidak seperti yang dinyatakan serta perkhidmatan yang diberikan tidak seperti yang dijanjikan, malah kurang daripada yang dipersetujui semasa transaksi jual beli itu dimeterai.

Tidak kira apa status seseorang itu, hak mereka sebagai pengguna tetap wujud.

HARUS TELUS

Setiap pengguna perlu mengambil berat tentang cara mengadu kepada pihak yang berwajib sekiranya timbul sebarang kemusykilan.

Ini akan memudahkan mereka mendapatkan pihak ketiga mengadili sesuatu aduan yang tidak dapat diselesaikan dengan pihak pembekal atau penjual.

Dalam hal ini, Tribunal menjadi saluran yang paling tepat untuk seseorang pengguna bersuara dan mendapatkan pengadilan.

Tetapi harus diingat, tidak kurang juga pengguna yang cuba mendapatkan pampasan secara tidak telus dan disedari pihak tribunal, lalu keputusan boleh memihak kepada pihak pembekal atau penjual.

Seorang pengguna berpengalaman, Pearly Wong, mahu tuntutan keadilan untuk pengguna dan penguatkuasaaan undang-undang di negara ini, sekata.

"Semasa saya bercuti di Jepun melawat anak saya yang berkahwin dengan seorang wanita di negara itu, senarionya berbeza. Orang di sana dilindungi undang-undang dan penguatkuasaan secara menyeluruh. Pengeluar barangan dan syarikat servis atau perkhidmatan dipantau. Keberkesanan keluaran mereka dipastikan.

Tiada tolak ansur untuk memastikan barangan berkualiti.

Jika tidak, tindakan diambil ke atas syarikat pengeluar dan pembekal itu," katanya.

Wong berkata kempen pengguna yang dijalankan di negara ini kerap dan banyak, tetapi hasilnya tidak berpanjangan.

Maureen Keasbery dari Sabah berpendapat proses aduan pengguna hendaklah dipermudah untuk menggalakkan mereka bersuara dan berkongsi pandangan.

Beliau menceritakan pengalamannnya mengadu mengenai perkhidmatan bas perantaraan di stesen LRT.

"Sudah berkali-kali saya buat aduan, tapi asyik diminta isi borang.

Hasilnya masih seperti dulu, tak ada perubahan.

Jadi pengguna bersuara pun tak mendatangkan kesan jika pihak syarikat yang menawarkan perkhidmatan sebenarnya tidak ada niat hendak memperbaiki perkhidmatannya. Akhirnya pengguna yang kecewa akan berhenti bersuara".

BERSATU TEGUH

Warga Malaysia, yang kini menetap di Arab Saudi, Tengku Elisa Bustaman berkata bukan saja pengguna, pusat jualan juga boleh bersatu untuk memastikan tindakan memboikot bagi menyuarakan bantahan terhadap sesuatu produk boleh berjaya.

Tatkala wujud kontroversi umat Islam membantah tindakan media sebuah negara Eropah yang menghina Islam, sebuah pasar raya di Arab Saudi menghentikan penjualan barang keluaran negara itu dan pengimport turut ikut memboikot.

"Ini bermakna pengguna secara tidak langsung turut tidak membeli barangan negara itu tanpa perlu meuar-uarkan sesama sendiri. Ini lebih efektif kerana barangan yang dihasilkan itu boleh diboikot secara menyeluruh," katanya di dalam 'Facebook'.

Di Malaysia, ada undang-undang yang digubal untuk menjamin hak pengguna, contohnya Akta Perlindungan Pengguna, yang diguna pakai sejak tahun 1999.

Selain itu, pengguna turut dilindungi Akta Kawalan Harga 1946, Akta Kawalan Bekalan 1961, Akta Sewa Beli 1967, Akta Perihal Dagangan 1972 dan Akta Timbang dan Sukat 1972, yang kesemuanya terletak di bawah bidang kuasa KPDNKK.

Ingat juga peribahasa yang menggalakkan kerjasama, "Bersatu kita teguh, Bercerai kita roboh". Oleh itu pastikan kita bersatu dalam menyuarakan hak kita.

Dipetik daripada: Bernama

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template