16 December 2009

Permata Pintar

Apabila program Permata Pintar dilaksanakan dengan mempunyai sekolah sendiri bermula 2011 ini, bermakna ia menjadi sejarah buat negara dalam menguruskan sumber manusia yang pintar kognitif dan mempunyai kekuatan otak yang luar biasa. Justeru, kehadiran 'kampus kecil' yang dibuat dalam UKM dikatakan menjadi inspirasi buat murid dan pelajar pintar ini mendalami ilmu dengan suasana penyelidikan.

Program ini diwujudkan dengan harapan dapat menguruskan pelajar pintar yang dapat menyumbangkan kepada perkembangan saintifik dan kemajuan negara. Berkemungkinan besar tenaga pengajar yang mengajar di sini juga adalah di kalangan pintar-pintar belaka kelak. Prinsip "the best breed the best" terpakai demi melihat semua kanak-kanak ini diuruskan perkembangan mereka supaya tidak lagi kehebatan IQ serta keupayaan mereka tercicir begitu sahaja. Kita semua sedih melihat contoh Sufiah yang cemerlang ketika kanak-kanak namun menjadi sebaliknya apabila dewasa. Mungkin inilah menjadi pendorong untuk diwujudkan suatu sistem persekolahan yang menyokong kebolehan dan keupayaan luar biasa kanak-kanak Malaysia supay terurus dengan jayanya kehidupan mereka.

Selepas ini, SBP, SBT dan entah apa lagi konsep sekolah hanya menempatkan orang biasa-biasa sahaja memandangkan ada yang lebih luar biasa akan diwujudkan di Permata Pintar.

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template