25 March 2010

Tips Bijak Uruskan Masa

Sebijak mana seseorang itu belajar namun kegagalan menguruskan masa memungkinkan mereka gagal dalam hidup.
Perunding motivasi, Dr Tengku Asmadi Tengku Mohamad, berkata pengurusan masa penting kerana ia membentuk disiplin seseorang untuk berjaya.
“Setiap pelajar mesti merancang masa belajarnya, ulang kaji, bermain dan kokurikulum.
“Kegagalan mengurus masa antara faktor kegagalan dalam pelajaran,” katanya.
Berikut adalah beberapa petua untuk muncul pelajar yang bijak mengurus masa:

1. Pastikan waktu mengulang kaji anda lebih dari tiga jam sehari. Malah semakin hampir dengan peperiksaan anda perlu belajar lima hingga tujuh jam sehari.
Dalam tempoh itu, anda mungkin belajar sejam pada waktu subuh, dua jam pada waktu petang dan tiga jam pada waktu malam.
2. Tahap tumpuan belajar adalah berbeza. Ada pelajar yang boleh tumpu selama sejam dan ada hanya 20 minit. Jangan paksa diri anda.
Sekiranya tumpuan terganggu, ambil rehat seketika kira-kira lima minit. Selepas itu sambung semula belajar. Sebelum anda sambung belajar, cuba imbas kembali apa yang anda ketahui sebelumnya.
3. Dalam satu sesi belajar, pelbagaikan aktiviti belajar anda supaya tidak jemu. Selang selikan aktiviti membaca dengan membuat nota, menceritakan semula apa yang sudah dipelajari, membuat peta minda atau peta konsep, menjawab soalan-soalan, melakar rajah dan sebagainya.
4. Jangan letakkan matlamat membaca yang terlalu besar. Jumlah bahan yang mahu diulang kaji mestilah anda tahu yang anda mampu menghabiskannya dalam masa belajar ditetapkan.
5. Sediakan jadual belajar atau perancangan mingguan mengenai bahan yang mahu diulang kaji. Dengan adanya jadual belajar ini maka anda tahu berapa banyak bahan yang perlu dihabiskan setiap minggu bagi membolehkan anda bersedia sebelum peperiksaan.
6. Sediakan senarai tugas harian pada malam sebelumnya. Maknanya anda tahu apa yang mahu disiapkan esok hari. Tentukan tahap keutamaan dan kepentingan setiap butiran tugas yang telah disenaraikan. Seperti kata Stephen Covey; “Put first things first”.
7. Rekodkan perkembangan anda pada sehelai kertas. Setakat mana anda lakukan perancangan anda? Pangkah setiap tugas yang telah diselesaikan dengan jayanya dalam senarai ‘To do’ anda.
8. Beri ganjaran buat diri anda setiap kali anda berjaya mencapai setiap perancangan yang telah anda senaraikan.
9. Gunakan teknik membaca yang berkesan. Membaca sejam penuh tumpuan lebih baik dari membaca tiga jam dengan fikiran melayang.
10. Fokus sekurang-kurangnya 50 peratus daripada masa belajar anda terhadap proses ‘Recall’. Iaitu proses memanggil semula maklumat.
11. Gunakan kad kecil untuk memenuhi pecahan masa yang kecil-kecil antara kelas, ketika menunggu, selepas rehat sebelum masuk kelas dan lain-lain.
Sekiranya anda hitung pecahan masa yang kecil-kecil ini anda akan dapati jumlahnya sejam hingga dua jam dalam sehari. Oleh itu manfaatkan pecahan masa ini dengan mengimbas Kad Kecil.
12. Tahukah anda sekiranya anda belajar konsisten sejam sehari, ini bermakna anda hanya belajar selama 15 hari sahaja dalam setahun? Ke mana perginya lagi 350 hari masa anda?
YAng paling penting... ..DUIT... ..Doa... Usaha... Iktikad... Tawakal..InSyaALLAh

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template