30 May 2010

Menyayangi diri sendiri

Menyayangi diri bermakna kita memikirkan keadaan diri kita, menjaga kesihatan, memikirkan masa depan, bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan dan menjauhi diri daripada perkara-perkara yang boleh merosakkan diri kita sekarang dan masa depan. Berikut merupakan enam kunci asas untuk menyayangi diri sendiri (yakin terhadap diri sendiri):

1) Belas kasihan - Belas kasihan adalah umpama ubat penyembuh yang bertindak terus di kawasan luka. Dengarlah suara hati anda yang sentiasa menjaga, menyembuhkan, dan bersedia untuk menggembirakan anda. Ia wujud dalam hati kita, cuma kita yang perlu dengar kepadanya.


2) Penerimaan - Tiada manusia yang sempurna, termasuklah diri anda. Tidak kira mana-mana bahagian tubuh anda yang ingin anda ubah, penting untuk anda menilai siapa diri anda sekarang - ciptaan yang bergerak, berubah dan berkembang dengan ciri-ciri dan kelebihan yang tertentu.


3) Hormat - Dalam perwatakan tradisi, ini tidak susah atau banyak permintaan. Dalam dunia pendidikan yang mencabar pula, persaingan boleh menjadikan seseorang itu merasa rendah diri.

Ingatkah masa apabila seseorang pernah menunjukkan rasa hormat ketika anda merasa rendah diri?

Ingatkah bagaimana rasa hormat itu menceriakan anda bila anda menerima komen itu sebagai benar?

Tiba masanya untuk anda memberikan rasa hormat pada diri anda sendiri.


4) Galakan - Kita semua memerlukan galakan untuk mencapai matlamat dan perlu yakin untuk mencapainya. Berusaha untuk mencapai dan belajar dari mereka yang sering memberikan galakan kepada orang-orang lain. Jangan lupa kepada halangan-halangan realistik yang wujud dan sifat-sifat diri yang kental.


5) Sokongan - Pernahkah anda merasa tidak mahu bangun daripada tidur dan seolah-olah ingin menyorokkan diri daripada dunia sekitar? Pada ketika seperti itu barangkali anda inginkan seseorang untuk mendorong serta meniupkan semangat untuk meneruskan hidup. Kita mampu mendorong serta menyayangi diri kita sendiri dengan sedemikian cara, asalkan kita sedar mengenainya.


6) Belaian - Pernahkah anda membelai seekor kucing dan lihat bagaimana kucing itu merasa seronok dengan perbuatan anda itu? Pernahkah anda dibelai sedemikian rupa? Kita mampu membelai diri kita sendiri kerana kita berhak membelai diri kita.

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template