24 August 2010

Menjadi Orang Yang Berjaya


kata-hikmah-11.jpg

Semua Orang Sekurang-kurangnya Telah Mendapat Satu Kejayaan Iaitu Di Saat Mereka Dilahirkan

Kita semua memang orang yang berjaya. Sewaktu kita dilahirkan, kita juga orang yang berjaya. Kerana dalam berjuta2 yang bersaing hebat untuk disenyawakan dan bersaing hebat untuk menjadi segumpal daging, kita yang bertuah dan berjaya dalam persaingan itu. Tidakkah kita seharusnya berbangga akan kejayaan kita itu? Dan seharusnya kiat bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Esa, kerana kita yang bertuah dilahirkan di atas muka bumi ini.

Setelah menjadi seseorang yang berjaya, maka sudah tentu kita mahu untuk terus menjadi orang yang berjaya. Tapi bagaimana? Apakah ciri-ciri orang berjaya? Dan adakah kita memilikinya? Teruskan pembacaan anda.

Orang yang berjaya dari segi psikologinya mempunyai beberapa ciri. Tetapi ianya bukanlah sesuatu yang mutlak. Hanya sebagai ciri2 yang digariskan menerusi pemerhatian dan pengalaman. Mungkin saja pemerhatian itu kurang tepat, kerana pandangan mata kasar kita sering tertipu dengan apa yang terzahir di depan kita. Mungkin saja pengalaman itu kurang berkesan, kerana tidak semua orang melalaui detik2 sukar yang sama dan pengalaman berbeza mengikut tempat, masa dan keadaan juga.

Orang2 yang berjaya sentiasa :-

1. Yakin dengan langkah pertamanya

Keyakinan untuk memulakan langkah pertama adalah suatu perkara yang mudah disebut tapi amat sukar untuk melaksanakannya. Kenapa? Kerana terlalu banyak kemungkinan dan risiko yang perlu difikirkan dan mungkin dihadapi. Kita sering ragu-ragu untuk berbuat sesuatu kerana bimbang akan kesan dan akibatnya, sedangkan kita tahu terdapat cara2 untuk menanganinya.

Membentuk keyakinan bukanlah sesuatu yang mudah. Keyakinan bukan saja berlandaskan kepada pengetahuan dan pengalaman, tetapi kesediaan diri untuk menghadapi segala kemungkinan. Oleh itu, kita hendaklah bersedia dari segi mental, fizikal dan rohani.

Keraguan yang bersarang di dalam hati, merupakan halangan yang menjadi ancaman tidak sedar kita. Di saat kita telah bersedia menghadapi segala kemungkinan yang bakal tiba, tiba2 kita menjadi ragu akan benarkah tindakan kita dan adakah kita yang sepatutnya? Perasaan ragu2 ini hendaklah dikikis dan dibuang. Sedangkan kita telah mendalami dan memperhalusi hal tersebut habis2an sebelum itu.

Maka bentuklah keyakinan yang utuh dalam diri untuk memulakan langkah yang pertama. Usah ragu2 dan gentar dalam menghadapi cabaran duniawi. Kejayaan tidak datang sendiri, kita perlu berusaha untuk mendapatkannya. Dan ingat kata pepatah, “Perjalanan beribu batu bermula dengan langkah pertama”

2. Keluar dari Zon SELESA

Pernahkah kita terfikir seketika, kenapa kita tidak berjaya sedangkan kita telah berusaha dan memulakan langkah yang pertama? Jawapannya adalah kerana kita masih berada dalam Zon Yang SELESA.

Apakah itu Zon SELESA? Secara konseptualnya, Zon SELESA adalah satu keadaan di mana kita sudah biasa dengan keadaan tersebut. Dan lantaran kebiasaan tersebut, kita jadi lemah dan kurang berdaya saing.

Kenapa pula begitu? Setelah langkah pertama kita mulakan, normalnya akan hadir pelbagai halangan dan rintangan. Mungkin di pertengahan jalan ataupun mungkin juga di awal permulaan. Kita memang telah bersedia menghadapi segala kemungkinan. Tapi persediaan itu hanya sekadar persediaan yang disematkan di dalam minda. Tetapi dari segi tindakannya, kita belum lagi melaksanakannya.

Maka untuk bersedia dari segi perlaksanaannya, kita perlu keluar dari Zon SELESA yang biasa kita lalui. Kalau kebiasaannya kita bangun seawal jam 6.30 pagi, kali ini kita bangun pula seawal jam 6.00 pagi. Kalau kebiasaannya kita hanya mampu menyimpan RM50 sebulan kerana terlalu banyak berbelanja perkara2 yang tidak ada dalam senarai, kali kita simpan RM100 sebulan dan buatlah bajet persendirian dalam menguruskan hal2 kewangan kita.

Zon SELESA juga boleh jadi apabila kita suka akan sesuatu dan kita sukar untuk melepaskannya, seperti merokok. Kita tahu dengan wang kita laburkan untuk membeli rokok, ianya tidak akan memberi apa2 faedah kepada kita. Sebaliknya mampu memberikan kesan yang tidak baik kepada kesihatan. Oleh itu, keluarlah dari zon itu. Wang tersebut lebih baik disimpan dan dilaburkan di unit2 amanah yang diperakui. Sekurang2nya bertambah jua simpanan kita.

Tidak sukar untuk keluar dari Zon SELESA. Tepuk dada, tanya selera ..

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template