25 August 2011

Kita hanya hamba Allah

PADA suatu hari Nabi Sulaiman a.s. yang memiliki enam puluh orang isteri berkata kepada dirinya,

Aku akan meniduri isteri-isteriku yang seramai 60 orang ini secara bergilir-gilir dalam satu malam. Sudah tentu, kesemua isteri-isteriku ini akan mengandung dan melahirkan anak-anak lelaki dalam masa yang sama. Dengan demikian dapatlah aku membentuk sebuah pasukan berkuda yang terdiri daripada anak-anak lelakiku ini untuk berjuang dan berperang di jalan Allah

Pada malam yang ditentukan itu, Nabi Sulaiman pun meniduri isteri-isterinya tersebut secara bergilir dalam satu malam saja. Namun, malangnya daripada seramai 60 orang isterinya itu, hanya seorang yang mengandung dan melahirkan seorang anak lelaki. Kisah Nabi Sulaiman di atas diceritakan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari.

Iktibar yang dapat diambil daripada peristiwa di atas, jelas menunjukkan bahawa kita sebagai hamba Allah atau makhluk-Nya tidak mempunyai sedikit pun kekuasaan untuk menentukan atau memastikan berhasilnya sesuatu rancangan yang telah kita atur, walau serapi manapun kita usahakan.

Manusia hanya merancang dan merencanakan sesuatu yang diharapkan. Ini kerana sememangnya kita sebagai hamba disuruh merancang dan seterusnya berusaha melaksanakannya sambil berharap dan berdoa kepada Allah, bukan sekadar menyerahkan segalanya kepada Tuhan dan bertawakal tanpa berusaha sedikit pun.Namun, yang perlu diingat ialah keputusan terakhir terlaksananya segala yang dirancang hanyalah ada pada Allah s.w.t.

Oleh kerana itu sebagai pengakuan terhadap kekuasaan-Nya dan ketidakmampuan kita sebagai makhluk, kita disuruh mengucapkan `insya-Allah’-jika Allah menghendaki atau sekiranya Allah menghendaki, dengan keyakinan bahawa segala yang dirancang dan dikerjakan hanya akan berhasil dengan kehendak Allah s.w.t. Firman-Nya dalam surah al-Kahfi ayat 23-24, “Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu: “Sesungguhnya aku akan mengerjakannya esok, kecuali dengan menyebut :

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template