29 December 2011

Apakah Kita Telah Kehilangan Rasa Hormat Pada Undang-Undang & Diri Sendiri

SEJAK sekian lamanya saya berpeluang untuk memerhatikan gelagat dan sikap masyarakat kita sama ada ketika mereka sedang berada di jalan raya atau di tempat awam.

Kesimpulan yang boleh saya lakukan hasil daripada pemerhatian umum itu ialah, saya dapati tanpa disiplin, rasa hormat kepada undang-undang, rasa bertimbang rasa kepada orang lain, semuanya itu akan membawa kepada kemusnahanan polar hidup bermasyarakat.

Maka saya pun tertanya-tanya, apakah yang sebenarnya yang dipelajari oleh generasi kita ketika di sekolah.

Misalnya, ketika kenderaan saya berhenti di simpang empat, pejalan kaki melintas jalan tanpa rasa hormat kepada lampu melintas itu merah atau hijau.

Mereka membuat andaian bahawa sekiranya mereka melintas ketika lampu isyarat pejalan kaki masih merah, kereta wajib memberhentikan kenderaan.

Saya juga dapati, hampir kebanyakan pemandu kereta, lori, teksi, bas atau van jarang sekali memberi lampu isyarat jika mahu memotong laluan atau membelok ke kiri mahu pun ke kanan.

Maka saya pun tertanya-tanya dari sekolah memandu manakah mereka ini mengikuti latihan memandu dan seterusnya bagaimana mereka ini boleh lulus ujian memandu.

Ramai yang tidak sedar ini semua walaupun kelihatan remeh tetapi adalah penyumbang kepada kesesakan lalu lintas.

Dan yang paling ketara dan menyedihkan ialah hampir tidak ada langsung sikap bertimbang rasa atau menghormati pemandu yang lain yang ditunjukkan oleh kebanyakan pemandu Malaysia.

Kebanyakannya sangat-sangat mementingkan diri sendiri dan hanya memikirkan tentang diri masing-masing.

Amat jelas dan nyata sekali masyarakat kita telah kehilangan norma-norma yang suatu ketika dahulu sangat sinonim dengan budaya dan diri kita sebagai orang Timur.

Satu-satunya masyarakat yang masih mampu mempertahankan adab resam dan budaya ketimuran mereka ialah orang Jepun.

Walau bagaimana maju sekali pun mereka, mereka tetap orang Jepun dan memastikan jati diri mereka kukuh dan utuh sepertimana dahulu.

Inilah yang menjadikan mereka satu bangsa yang cemerlang, maju dan hampir sempurna.

Dan saya berasa sedih dan sayu dengan sikap yang ditunjukkan oleh sebahagian besar daripada kita rakyat Malaysia.

Dipetik daripada :Star Online

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template