09 October 2009

Asas Menjadi Pengerusi Majlis

Berdiri di hadapan khalayak sememangnya menjadi sebahagian daripada perkara yang sering menjadi ketakutan bagi yang belum pernah mengalaminya. Lebih-lebih lagi apabila berdiri untuk menyampaikan syarahan, ceramah, pidato ataupun mungkin sebagai seorang MC (pengerusi majlis). Jika diberitahu lebih awal sudah tentu kita akan dapat membuat persiapan yang rapi. Tetapi andai dilantik sebagai bidan terjun sudah pasti memberikan tekanan yang tinggi pada diri.

Peranan Pengerusi Majlis

Sebenarnya besar peranan pengerusi majlis dalam sesuatu upacara atau majlis. MC berfungsi sebagai ketua dalam memastikan perjalanan program berlangsung dengan lancar dan tersusun. Dan apabila berlaku sesuatu di luar jangkaan ketika mengendalikan majlis maka MC akan berperanan sebagai ‘back up’ untuk melindungi kekurangan majlis tersebut. Bahkan MC juga yang akan menentukan sesuatu majlis tersebut mendatar, menarik atau memboringkan.

Kemahiran Sebagai Pengerusi Majlis

Terlalu banyak untuk menyenaraikan kemahiran-kemahiran dalam menjadi pengerusi majlis ini. Artikel ini saya tulis berdasarkan kaedah-kaedah yang selalu digunapakai dan juga berdasarkan pengalaman saya untuk dikongsikan bersama anda semua.

Hadam tentatif program

Tidak dapat tidak sebagai seorang MC, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memahami secara keseluruhan perjalanan majlis yang bakal dikendalikan. Kegagalan menghadam tentatif majlis akan mengganggu konsentrasi dan juga keyakinan sewaktu mengendalikannya nanti. Segala yang berkaitan dengan tentatif seperti logistik, persembahan, protokol, sasaran yang hadir dan yang paling penting tujuan majlis tersebut diadakan.

Protokol majlis

Sebagai seorang MC sangat perlu berwaspada dengan protokol. Protokol sesuatu majlis menjadi penilaian pertama apabila mengendalikan majlis. Jadi sebagai MC perlu mengetahui siapa yang hadir dalam majlis tersebut, siapa dif-dif kehormat yang hadir dan yang mana perlu didahulukan dalam menyebutnya. Gelaran kepada dif-dif kehormat juga perlu dihafal sebaik mungkin untuk memperlihatkan bahawa anda seorang MC yang baik. Tan Sri, Dato’, Datin, YB jangan sekali-kali tertukar ketika menyebutnya. Kesilapan anda menyebut akan memalukan dif-dif kehormat yang anda sebut nama mereka.

Buat skrip MC

Sama ada anda seorang MC amatur atau MC profesional, jangan sekali-kali lupa untuk membuat skrip anda. Jangan cuba menghafal tentatif tanpa ada skrip yang menjadi panduan kata-kata anda. Skrip akan membantu anda ketika anda ‘blur’ untuk mengendalikan majlis. Biar nampak anda seolah-olah membaca skrip asalkan perjalanan majlis berjalan dengan lancar dan baik. Lebih-lebih lagi apabila mengendalikan majlis dengan 2 MC (berduet) maka skrip amat penting untuk tidak menyebabkan perselisihan faham ketika mengendalikan majlis.

Bersedia dengan segala kemungkinan

Ingat! Tiga kemahiran di atas dapat dilaksanakan dengan baik jika segala persediaan majlis seperti yang dikehendaki. Namun bagaimana jika sebaliknya? Di sinilah seorang MC akan menjadi ‘leader’ untuk memastikan perjalanan majlis selamat disempurnakan. MC perlu bersedia dengan pelbagai kemungkinan ketika mengendalikan majlis. Sama ada ‘black out’ ketika majlis, perubahan persembahan ketika majlis, dif jemputan yang tidak hadir, mikrofon problem, suasana majlis yang terlalu bising, suasana penonton yang pasif dan pelbagai lagi kemungkinan yang mungkin berlaku. Persediaan awal akan membuatkan anda tidak panik ketika dalam majlis.

Penampilan perlu sesuai

Anda seorang MC! Anda akan menjadi tatapan setiap mata yang menghadiri majlis tersebut. Maka sudah tentu anda perlu cantik dan menawan. Penampilan anda perlu sesuai dengan majlis. Jangan ambil muda dalam penampilan. Kerana hadirin yang hadir akan menilai anda dengan mata kasar. Seandainya anda berduet seeloknya carilah warna yang sedondong. Di situ akan menampakkan keserasian di antara anda dan pasangan MC anda.

Rehearsal

Saya memetik maksud ‘rehearsal’ dari Wikipediais a preparatory event in music and theatre (and in other contexts) that is performed before the official public performance, as a form of practice, and to ensure that all details of the performance are adequate for professional presentation.”

Apabila anda memegang jawatan MC dalam sesuatu majlis, pastikan anda melakukan persiapan terakhir dengan mencubanya di pentas lokasi majlis. Sedikit sebanyak anda akan lebih memahami suasana majlis tersebut. Dan paling penting anda akan dapat merasakan ‘feeling’ yang lebih baik untuk mengendalikannya. Ingat! Feeling yang baik akan mendorong anda untuk melakukan yang terbaik sewaktu majlis tersebut.

Mudah-mudahan tip-tip ini akan membantu anda sedikit sebanyak. Kemahiran-kemahiran ini adalah asas untuk seorang MC.

Dipetik daripada: Cahaya Hati

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template