05 October 2009

Kegagalan Semalam Bukan Pengukur Kejayaan Hari ini dan Esok

Ramai pelajar menjadikan kegagalan masa lalu sebagai pengukur kepada usaha untuk membina kejayaan pada hari ini dan hari esok. Kenapa mesti begitu?

Kenapa mesti kejam pada diri sendiri? Kenapa mesti menyamakan masa lalu dengan masa sekarang, sedangkan pada hakikatnya ia dua ruang masa yang cukup berbeza?

Jika Anda seorang pelajar dan Anda pernah gagal satu subjek pada peperiksaan lalu, terimalah hakikat yang perkara itu berlaku di masa lalu, semester lalu atau beberapa bulan yang lalu. Jangan jadikan sebagai faktor untuk Anda tidak berusaha belajar bersungguh-sungguh supaya lulus di hari ini, pada masa ini supaya esok-esok bila habis study, senang hati.

Buat apa nak ingat perkara yang sudah berlalu? Sebab apa dan untuk apa? Apa faedahnya? Mengapa terlalu banyak fikirkan masa lalu, bukan fikir masa depan sedangkan masa lalu sudah tidak boleh Anda ubah lagi?

Buat apa tak bersemangat hanya sebab pernah gagal subjek itu di masa lalu? Anda menyusahkan diri sendiri.

Maknanya, sendiri cari susah, sendiri merasa payah. Tak ada sesiapa pun suruh Anda buat begitu

Ramai orang tak sayangkan diri mereka. Tak sayangkan masa depan dan hidup mereka. Sebab asyik mendorong diri dengan kata-kata negatif yang menyesakkan kepala.

Dalam hidup, Anda dan saya sentiasa ada dua pilihan. Ia tetap akan ada dua. Apa jua jenis keputusan yang Anda akan buat, tetap kena pilih satu keputusan di antara dua pilihan.

Saya andaikan jika Anda menyamakan masa lalu dengan masa ini, Anda memilih untuk gagal. Anda memilih untuk tidak berjaya.

Anda memilih untuk jadi orang sengsara, duka dan tidak bahagia kerana Anda menyamakan kesengsaraan, kedukaan masa lalu dengan masa sekarang. Bagaikan sudah tidak ada beza, bagaikan sudah tidak ada peluang nak mengubahnya.

Kebahagiaan akan muncul bila Anda memilih untuk berusaha menjadi orang berjaya - student berjaya, pekerja berjaya, usahawan berjaya atau suri rumah berjaya.

Bila berjaya, bahagia akan ada lalu disitu muncul rasa gembira. Gembira ni yang kita mahu supaya ia menjadi booster untuk kita semakin rajin berusaha. Menerima hakikat, maksudnya kita menerima ketatapan yang masa lalu kita menjadi tidak sama dengan masa sekarang dan masa depan.

Macam baca buku setebal 30 muka surat. 10 muka surat yang sudah Anda baca, tak akan sama ceritanya dengan 10 muka surat yang Anda baca sekarang ni dan 10 muka surat yang belum Anda baca lagi. Buat apa menyamakan cerita yang ada dalam 10 muka surat tadi dengan 10 muka surat yang dibaca sekarang? Untuk apa dan sebab apa? Kan ke tak syok camtu.

Mana sama ceritanya. Ia akan membuat Anda keliru. Oleh sebab keliru, Anda hilang semangat nak membaca.

Begitu juga dengan hidup ni. Dah gagal di masa lalu, tak semestinya itu sebab utama kita malas berusaha. Jika Anda ada perangai camtu, boleh diumpamakan dengan sikap malas atau berat hati nak mengusahakan sesuatu.

Jangan pernah samakan masa lalu dengan masa sekarang. Bila Anda asyik menyamakan masa lalu dengan masa sekarang, anda akan malah berusaha, bagaikan tidak ada sebab untuk Anda rajin berusaha mengulangkaji pelajaran.

Dipetik dari I-Motivasi

0 comments:

Post a Comment

 

Anak pertiwi Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template